Livet er fuld af små øjeblikke

mandag den 12. december 2011

læsestof til den læselystne

Som stort set alle andre 3. g'ere landet over, så er jeg i skrivende stund i fuld gang med SRP (studieretningsprojekt!), som er obligatorisk for at bestå en gymnasial uddannelse. Ak ja. Derfor står det, fra min side, også lidt sløjt til med at blogge - hvis der overhovedet er nogen læsere derude? :-) haha. Mine tanker befinder sig i disse dage udelukkende på samfundssociologisk undersøgelse og engelskfaglig analyse, bla bla bla, og derfor er det mest inspirerende jeg kan diske op med en anbefaling om at læse den bog, som jeg faktisk analyserer - hvor kedeligt det end lyder.

Det er en roman af den amerikanske forfatter Paul Auster med titlen "City of Glass" (på dansk 'By af Glas'), som har min interesse. Nu vil jeg ikke lyde som tante Olga, der på udspekuleret vis forsøger at overbevise lille Marie om, at hendes verden vil bryde sammen, hvis hun ikke læser bogen, men - Austers roman er faktisk GOD!

"New York var et uudtømmeligt rum, en labyrint af endeløse skridt, og uanset hvor langt han gik, uanset hvor fortrolig han blev med sit kvarter og dets gader, havde han altid fornemmelsen af at fare vild. Ikke blot fare vild i byen, men også i sig selv ..."

Et uddrag fra den danske oversættelse, som afspejler romanens kompleksitet, der med et mysterium af identiteter og intertekstualitet drager læseren gennem en flimrende rejse med karakteren Quinn som hovedperson. Hvis du kan lide at læse tekster, som ikke kommer med nogen entydig konklusion, men som lader slutningen stå i det uvisse, og som giver masser af stof til eftertanke - måske endda en trang til at læse romanen igen for at opnå bedre forståelse - så synes jeg, at du skal tillade dig selv at forsvinde ind i Austers univers et par timer en eftermiddag (bogen er nemlig kun på 165 sider).

Jeg selv vil drage tilbage i min fordybelse af romanen.........

/ Sarah Emilie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar